يك روانپزشك در یزد گفت: ازمهمترين نيازهاي اساسي انسان‌ها داشتن ارتباط با ديگران است؛ لذا افراد بايد هنر خوب ارتباط برقرار كردن با ديگران را ياد بگيرند تا ارتباطي سالم، سازنده گرم و صميمي داشته باشند.

دكتر اميررضا چمني  با بيان اين كه مهارت ارتباط و هنر ارتباط داشتن از مهمترين مهارت‌هاي زندگي است اذعان كرد: انسان‌ها به لحاظ اجتماعي بودن مجبور به برقراري ارتباط هستند، بنابراين خيلي مهم است هنر خوب ارتباط برقرار كردن با ديگران را فرا بگيريم.

وي با اشاره به اين كه از مهمترين نيازهاي اساسي انسان‌ها برقراري ارتباط با ديگران است، گفت: در صورتي كه ارتباط سالم باشد شخص احساس امنيت و آرامش مي‌كند.

وي افزود:افرادي كه مهارت ارتباطي خوبي دارند شبكه حمايتي عاطفي خوبي را در كنار خود ايجاد مي‌كند.

دكتر چمني خاطرنشان كرد: از آنجا كه علت بسياري از سوءتفاهم‌ها و مشكلات بين فردي، زناشويي به ارتباط غيرموثر و ناكارآمدويا فقدان مهارت ارتباط افراد بر مي‌گردد؛ لذا اهميت ياد گرفتن اين هنر بيش از بيش مشخص مي‌شود.

وي تصريح كرد:به منظور برقراري يك ارتباط خوب اشخاص بايد بتوانند پيام را به نحوي به مخاطب انتقال دهند كه شنونده به خوبي پيام را دريافت كند.

اين روانپزشك با اشاره به اين كه برقراري ارتباط خوب و سالم نيازمند 3 مهارت عمده اعم از مهارت بياني، مهارت دريافتي و مهارت همدلي است اظهار كرد: مهارت بياني به اين معناست كه خواسته‌ها، افكار احساسات را به شكل واضح شفاف به طرف مقابل منتقل كنيم براي اين منظور بايد از نظر كلامي در انتخاب كلمات از كلمات موزون، دلپذير، كوتاه، صحيح و پر محتوا و در عين حال مودب و محترمانه استفاده شود و در مقابل از كلمات مبهم كنايه‌آميز، توهين‌آميز يا حرف‌هاي نيش‌دار و گزنده و خاردار پرهيز شود.

وي با بيان اين مطلب كه مهارت صحبت كردن با حرف زدن متفاوت است و چگونگي به كاربردن كلمات مهم تلقي مي‌شود، افزود: چگونگي صدا، لحن كلام، سرعت اداي كلمات، ارتباط چشمي داشتن با فرد مخاطب و همچنين وضعيت بدني از فاكتورهاي مهم در برقراري يك ارتباط سالم است، بنابراين بايد سعي كنيم هنگام صحبت رعايت نوبت را در مكالمه كرده و روي موضوع بحث تمركز داشته باشيم و در اين صورت است كه شخص مي‌تواند پيام خود را واضح شفاف محترمانه و با شيوه مناسب ارسال كند.

دكتر چمني توصيه كرد: هنگام گوش دادن بايد از قطع صحبت ديگران پرهيز كرد و اموري كه سبب و مانع ارتباط مي‌شوند مثل برگرداندن و قطع صحبت ديگران پرهيز كرد.

وي برقراري مهارت همدلي را چنين توصيف كرد: مهارت همدلي يعني در ارتباط انساني خود را به جاي طرف مقابل قرار داد و دنيا و موقعيت را از دريچه و ذهن ديگران ببينم و وارد دنياي ديگران شويم و در كل شرايط طرف مقابل را درك كنيم.

دكتر چمني با بيان اين كه مهارت همدلي زماني بوجود مي‌آيد كه فرد مقابل احساس كند ما او را درك مي‌كنيم ادامه داد: زمان برقراري ارتباط بايد احساسات و عواطف فرد مقابل را درك كنيم و با وي همدردي كنيم؛ چرا كه اين احساس همدلي باعث مي‌شود شخص به راحتي هيجانات و عواطف خود را بيان كند و ارتباط گرم و صميمي‌تر شود.

اين روانپزشك با اشاره به اين كه موانع برقراري ارتباط سبب مي‌شود ارتباط غير موثر و ناسالم و ناكار آمد شود گفت:خطاهاي شناختي و ذهني يكي از اين موانع است كه در اين مورد فرد به ارزيابي شتاب زده از موضوعات و نتيجه‌گيري عجولانه و سريع از طرف مقابل مي‌پردازد. بعضا افراد در دام پيش داوري و ذهن خواني نامناسب افتاده و ممكن است اين پيش داوري در شخص يك احساس ناخوشايند ايجاد كند و اين احساس در كلام و رفتار ما نسبت به طرف مقابل تاثير بگذارد.

وي دومين مانع ارتباط سازندهر ااستفادهااز پيام‌هاي غيركلامي منفي برشمرد و ادامه داد: استفاده از پيام‌هاي غير كلامي منفي ناخود آگاه از فرد سر مي‌زند كه منجر به مخدوش شدن ارتباط مي‌شود . در كل حرف‌هاي خاردار نيش‌دار، تهديد، عصبانيت، تحقير، تمسخر، قطع كلام ديگران پيام‌هاي است كه از يك طرف به طرف ديگر مخابره مي‌شود.

اين روانپزشك خاطرنشان كرد: از ديگر موانع ارتباط اين است كه در يك ارتباط خود را در موضوع بالاتر قرار داده و از جايگاه بالاتر با مخاطب صحبت كنيم و در حرف‌ها از بايدها و نبايدها استفاده كنيم و بخواهيم ديگران را نصيحت كنيم و حرف‌ها و نظرات و سليقه‌ها خود را به شخص مقابل تحميل كنيم و خود را صاحب حق بدانيم و حرف‌هاي طرف مقابل را نشنيده بگيريم.

وي درخصوص ويژگي‌هاي ارتباط موثر و ارتباط غيرصميمانه بيان كرد: يك ارتباط سالم؛ خالصانه و بدون انگيزه و بدون برتري طلبي و سلطه‌جويي است كه در آن احترام طرف مقابل حفظ شود و روابط صريح و شفاف بيان شود.

اين متخصص اعصاب و روان و روانپزشك يزدي در پايان متذكر شد: ارتباط غيرصميمانه ارتباطي سطحي و سرد است و افراد به شكل انتقاد گرايانه طرف مقابل را مورد تهاجم قرار مي‌دهد و حلقه‌هايي از انتقاد نابجا را از ديگران دارند و دائم صحبت طرف مقابل را قطع كرده و خاطرات تلخ گذشته را مرور مي‌كنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا